Healthy Happy Holiday

 

Holiday

Yeah de vakantietijd is weer begonnen. Vakanties worden massaal geboekt, weekendjes weg worden gepland, de bikini’s worden onderuit de la getoverd en de zonnebrand wordt weer ingeslagen.
Waarschijnlijk ben je al maanden keihard met bloed zweet en tranen bezig in de sportschool en is je voedingspatroon als dat van een gemiddeld oermens om zo je summer body on fleek te krijgen.
Maanden ploeteren in de winter voor die killerbody en eindelijk is die welverdiende zomer dan aangebroken met alle gevaren die op de loer liggen…. Barbecues, strandtentjes, wijntjes op het terras, verkoelende ijsjes en om het nog maar niet te hebben over alle leuke festivals met allerlei verschillende foodtrucks. Top die zomermaanden! Maar wat een verleidingen…….

 

Happy

Happy zijn we als we blij zijn met onszelf, blij zijn met wat we doen en super cliché als we gezond zijn! Maar wanneer ben je nou gezond? Je bent gezond als je lichaam en geest in balans zijn. Oftewel mooi gezegd een harmonie tussen lichaam en geest. We weten inmiddels allemaal dat gezonde voeding en voldoende beweging bijdragen aan een gezond lijf, maar wat helpt ons nou verder naar het ideale gezondheidsbeeld? Laten we het eens hebben over onze geest (dat persoontje dat in ons lijf leeft). Die vindt het ook heel fijn dat we gezond eten en sporten, maar wordt ook erg gelukkig van voldoende slaap (rust) en ontspanning. Denk hierbij aan: lezen (food for your mind), lekker op het strand luieren, een mooie film kijken, een lachkick hebben met je beste vriend(in), leven in een schoon huisje, samenzijn met geliefden, een diepgaand gesprek voeren, wandelen door de natuur, kijken naar een prachtige zonsondergang, jeugdverhalen ophalen met vrienden, reizen, muziek luisteren, zorgen voor een kind/dier, intimiteit, jezelf verwennen in een beautysalon en ga zo maar door….

 

Healthy

Maar hoe ben je nou Healthy en Happy op je Holiday zonder dat je summerbody meteen weer in zijn wintervachtje staat?
Leef, bescherm, geniet, voedt, probeer, denk, weet, leer, ontdek, droom en lach zo vaak en zoveel je kunt.
Geniet van de kleine dingen, bewonder de schoonheid die je om je heen ziet, doe de dingen waar je ziel gelukkig van wordt.
Bewegen op vakantie is zo fijn… je hoeft echt niet te zweten in een te warm klein sportschooltje, maar denk eens aan de mogelijkheden om je workout met zonsopgang aan het strand te doen….
Of ergens in de schaduw met een lekker briesje een yoga sessie bij te wonen (of zelf uit te voeren)
Zo begin je de dag vol met nieuwe energie….

Ook zo fijn op vakantie is al dat lekkere eten 😀 je kunt dat zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk….
Ben je ver weg op vakantie probeer dan eens verse kokosnoten te drinken (vol met vitaminen en mineralen). Denk ook aan al dat lekkere verse tropische fruit. Probeer wit meel, deeg en brood zoveel mogelijk te vermijden om dat opgeblazen gevoel te voorkomen. Ben je in Italië en je wilt lekker pizza eten dan ontkom je er natuurlijk niet aan, maar in plaats van heel je pizza vol met salami of kaas te bombarderen kun je hem ook rijkelijk met groente beleggen 😀
Eet verder lekker verse vis, groentes, stoofpotjes, kip, fruit, zoete aardappel en drink liters water, kokosnoten, groente- en vruchten sappen.

Tip: Vraag bij een smoothie die op de kaart staat altijd of het vers is en of er geen suiker aan toegevoegd is.

Voorbereiding voorafgaand aan je gezonde vakantie:
Een goed begin is het halve werk. Je kunt voor je vakantie al het één en ander uitzoeken, aanschaffen en voorbereiden om gezonder je vakantie door te komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
-Met Google uitzoeken welke restaurants op je vakantiebestemming gezond of bijvoorbeeld vegetarisch eten serveren.
-Havermout meenemen in je koffer of rugzak*.
-Gezonde lunch voorbereiden voor je heenreis, om mee te nemen voor in de auto, vliegtuig, trein of bus (gemengde salade, spelt boterhammen, etc).
-Het is altijd handig om havermout mee te nemen op vakantie. Voor het geval dat het ontbijt assortiment van een hotel enkel bestaat uit croissants, witte melkbroodjes en zoet gebak. De havermout doe je in een plastic zak met sealsluiting. Ook kun je een rubber opvouwbaar bakje en een lepeltje meenemen. Je kunt het zien als een soort van noodpakket. Ter plekke kan je dan vaak soja-, amandel- of rijstmelk kopen.

Gezond eten op vakantie:
Gezond eten op je vakantiebestemming kan zoals gezegd best een uitdaging zijn. Je bent misschien op onbekend terrein of regelmatig onderweg tijdens je vakantie. De snelle snacks (kant-en-klare suikerbommetjes) liggen op de loer. En een volkorenboterham lijkt in sommige vakantielanden ver te zoeken.
Haal bijvoorbeeld in een supermarkt cherrytomaatjes, bakjes rauwkost, bak gemengde salade, bananen, aardbeien, frambozen, bosbessen, volkoren brood, hummus, noten en goji bessen en veel flessen bronwater. Ruim de minibar uit die op de hotelkamer is en vul deze met de gezonde boodschapjes. Zo kom je ook niet in de verleiding.

Huur fietsen en verken het gebied.
Maak met de huurfiets een leuke (dag)tocht. Je kunt dan onderweg meteen ontdekken waar de supermarkten, lokale winkeltjes (streekproducten) en restaurants zitten.
Gezond eten op vakantie wordt een stuk eenvoudiger wanneer je het gebied kent. Al fietsend verbrand je meteen veel calorieën. Lekker buiten bewegen, de zon op je snuit, wind door je haar en lekker genieten van het mooie uitzicht.

Overige tips:
-Drink voldoende water.
-Als je met de auto gaat, neem dan een waterkokertje mee. Handig om groentebouillon, soep en thee mee te maken op je hotelkamer.
-Neem als tussendoortje bijvoorbeeld een rijstwafel met hummus, noten, bessen of een wortel.
-Wat je ook mee kunt nemen zijn:
– Springrolls
– Wraps
– Zoete aardappelfrietjes met een salade
– Sowieso allerlei salades
– Fruit
– Gedroogd fruit, zoals dadels, mango, appelringen en abrikozen
– Noten
– Voorgesneden rauwkost, zoals wortels en komkommer, maar ook cherrytomaatjes en radijsjes doen het goed
– Een paar plakken bananenbrood
– Sesamkoekjes

Ingrediënten gezond bananenbrood:
-3 (rijpe) bananen
-50 gram ontpitte dadels
-3 eieren
-150 gram amandelmeel
-1 ½ theelepel bakpoeder (bv jacob Hooy, vd tuinen)
-Handje ongebrande noten (walnoten/amandelen/pecan/hazelnoten, etc.)
-Zout

Bereiding gezond bananenbrood:

-Verwarm je oven voor op 175 graden.
-Meng de bananen met de dadels in je keukenmachine tot een glad beslag. Dit kan ook met een staafmixer.
-Als je ook havermout gebruikt: ‘verpulver’ dan de havermout in je keukenmachine tot meel.
-Klop in een andere kom de eieren luchtig op en voeg wat zout toe. Meng dit met het de bananenpuree.
-Voeg het amandel- en havermoutmeel toe aan het beslag en roer het goed door.
-Voeg hieraan ook het bakpoeder toe en meng tot een glad beslag.
-Roer tot slot de ongebrande noten erdoor.
-Giet het mengsel in de cakevorm en zet in de oven. Bak je bananenbrood in 45-50 minuten af.
-Als de bovenkant van de cake te donker wordt, dek dit dan af met bakpapier.
-Check of je bananenbrood gaar is door er een satéprikker in te prikken. Is deze schoon en droog als je ‘m er uit haalt? Dan is je brood klaar.
-Laat de cake afkoelen op een rooster.

-Ik heb gekozen voor 100 gram amandelmeel, maar Je kunt variëren met meel. Bijv. met boekweit-, havermout-, amandel- en quinoa meel.

Restaurants:
Als je uit eten gaat kun je altijd de meest gezonde keuze van de menu kaart kiezen.
-Bestel bijvoorbeeld altijd je saus apart, of nog beter zonder saus. ( ook bij een salade)
-Kies eerder mager rundvlees of kip dan varkensvlees, of nog beter een stukje vis.
-Vraag of ze i.p.v. patatjes ook rijst serveren.
-Neem i.p.v. frisdrank water met een citroentje
-Neem i.p.v. een toetje een lekker kopje thee (zonder suiker) en vraag eventueel of ze ook vers fruit hebben buiten de kaart om.

GEÏNTERESSEERD?

Laat een bericht achter en ik beantwoord zo snel mogelijk!